Je bent hier: Gitaar Akoestische en elektrische gitaar Spaanse gitaar
MMS_950x220

Spaanse gitaar

De ontwikkeling van de huidige vorm van de Spaanse gitaar (ook wel klassieke of akoestische gitaar genoemd) is één van de weinig fasen in de geschiedenis van het instrument die met redelijke mate van zekerheid nagegaan kan worden. Wanneer we de gitaren bekijken die in het begin van de 19e eeuw gebouwd zijn door de meesterbouwers als Louis Panormo en de familie Pagés, is het duidelijk dat ze een vroeger stadium in de ontwikkeling vertegenwoordigen.

folk3De instrumenten die gebouwd zijn door de Spanjard Antonio de Torres Jurado vanaf de jaren 1850 tot zijn dood in 1892 kunnen echter onmiddellijk herkend worden als klassieke gitaren naar de huidige maatstaven. Torres, doe ook wel 'Stradivarius van de gitaar' wordt genoemd heeft een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de gitaar. Het meest opvallende verschil tussen zijn gitaren en die van zijn voorgangers zit in de vorm en de maat van de klankkast. Torres' gitaren waren aan boven- en onderkant aanzienlijk groter, waardoor de gitaar een vollere vorm kreeg, en ze hadden hogere zijkanten. Het meest beroemd is hij geworden door zijn ontwikkeling van het systeem van waaivormige zangbalkjes. Deze combinatie's gaf zijn instrumenten een krachtigere en rijkere klank en een beter toonvorming over een groter bereik dan de gitaren van zijn voorgangers.

Tevens standaardiseerde hij de snaarlengte van 65 cm. Deze lengte geeft de gitaar een maximumvolume zonder aan helderheid in te boeten of de bespeler in allerlei moeilijke bochten te moeten wringen. Ook standaardiseerde hij de vorm van de toets en het plaatsen van een vaste kam. Opmerkelijk was ook dat hij zijn instrumenten van alle overbodige versieringen ontdeed en zich beperkte tot een eenvoudig rozet.

De Torres-gitaar betekende dus een nieuwe standaard in gitaarbouw, in het begin alleen nog in Spanje daarna voor fabrikanten uit de rest van de wereld. Torres had geen leerlingen of onmiddelijke opvolgers. Na zijn dood werd en bleef Madrid het voornaamste centrum van de gitaarbouw, maar ook in veel van de andere grote steden en vooral de oostkust (Valencia) van Spanje zitten vandaag de dag gitaarbouwers.

Andere belangrijke buitenlandse gitaarbouwers
Niet alleen Spanjaarden hebben het patent op het bouwen van goede gitaren. De Duitser Hermann Hauser (1882-1952) heeft een belangrijke invloed gehad op de gitaarbouw. Robert Bouchet uit Frankrijk heeft veel gitaren gebouwd voor concertgitaristen en de Engelsman David Rubio verworf internationale roem met zijn gitaren. Bekende Amerikaanse bouwers zijn Manuel Velásquez en Manuel Rodrígeuz (nu weer terug in Spanje). Natuurlijk laten de Japanners zich ook op gitaarbouw niet ongetuigd, hun precisie heeft zeker ook op gitaargebied een bijdrage geleverd.

Geschiedenis van de nylonsnaren spaanse1b
Een van de belangrijkste vernieuwingen uit de na-oorlogse periode is het gebruik van nylonsnaren. Voorheen gebruikte men darmen voor de hoge snaren en de bassnaren bestonden uit een kern van vloszijde omwonden met metaal. Darmsnaren zorgden op zijn best voor een strakke, heldere toon, maar er kleefden in de praktijk vrij grote bezwaren aan. Het is moeilijk ze zuiver en regelmatig te maken vooral in de hogere regionen. Daardoor brengen ze vaak valse trillingen voort. Ook zijn ze zeer snel ontstemd en slijten gauw tegen de fretten en door aanraking met de nagels. De bassnaren veroorzaakten ook problemen zoals snel breken en dus verminderde duurzaamheid. Nylon snaren zijn goedkoper, blijven beter op stemming, slijten veel minder en gaan dus veel langer mee. Op termijn verliezen de nylonsnaren ook aan elasticiteit en verliezen daardoor aan klank.

Bestaan er in vioolbouw geen fabrieken of massafabrikanten, door de grote populariteit van de gitaar (en daarmee de vraag) worden gitaren wel via massaproductie gemaakt. Veel van deze gitaren voldoen tegenwoordig goed voor het doel dat zij hebben. Moderne klassieke gitaren zien er hetzelfde uit, maar verschillen weldegelijk van materiaalgebruik, constructie en vakmanschap. Een topinstrument kan men door massaproductie niet verkrijgen en dus verwachten. Om dit te bereiken is de lange traditie en vakmanschap van een gitaarbouwer noodzakelijk. Zijn kennis en gebruik van de meeste materialen, constructie en vakkennis geven de gitarist een persoonlijk instrument met alle klanknuances die de uitvoerder nodig heeft voor het vormen van zijn muzikale ideeën.


Bezoekers van de gitaar bezochten ook

MMS_950x100

Let's make music!

Let's make music!Let's make music! is internetuitgever en initiatiefnemer van deze muziekportal. Let's make music! is een pro-actief en onafhankelijk projectbureau dat muziekbeoefening op eigen initiatief, met eigen middelen en projecten stimuleert.

website | www.muziekpromotie.nl

LMM_logo

Muziek maakt slim!

Muziek maakt slim!Muziek maken is leuk en bovendien hebben wetenschappelijke onderzoeken bewezen dat het een zeer positieve invloed heeft op de intelligentie en de sociale vaardigheden van kinderen. Meer info op onze projectwebsite.

website | www.muziekmaaktslim.nl

MMS_logo

Samen muziek maken!

smmWat doet muziek met kinderen en hoe kun je als ouders of opvoeders van kinderen muziekbeoefening op een eenvoudige manier integreren in de opvoeding? Op deze website geven we een aantal eenvoudige tips!

website | www.samenmuziekmaken.nl

SMM_logo_V2